Leesbevorderingsactiviteiten

Spel Dolfje Weerwolfje

Als vierde activiteit heb ik de leerlingen het spel 'Dolfjeweerwolfje' laten doen op de Chromebook. Bij dit spel moeten leerlingen eerst een stukje lezen uit een boek 'Dolfje Weerwolfje'. Wanneer ze dat hebben gedaan kunnen ze een spelletje uitkiezen. Deze spelletjes gaan over het boek. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een woordzoeker of een woordenschatopdracht. Als ze de opdracht goed hebben uitgevoerd kunnen ze naar het volgende level. Ze lezen dan eerst weer een stukje verder in het boek en vervolgens kunnen ze weer een spel doen. Na de activiteit heb ik de leerlingen gevraagd wat de van de opdracht hebben geleerd en of ze het boek 'Dolfje Weerwolfje' nu ook helemaal willen lezen.

Als feedback kreeg ik onder andere dat ik het doel van de activiteit niet had benoemd. Ook had het tijdens de activiteit helemaal stil moeten zijn. De kinderen moesten veel lezen en hadden zich beter kunnen concentreren in een stille omgeving. Wel vond mijn mentor het een leuke activiteit en zei ze dat ik een mooie terugkoppeling had aan het einde van de lesactiviteit. Zelf vond ik het ook een leuke activiteit. De kinderen waren super enthousiast en vroegen mij weken na de activiteit nog vaak wanneer we weer ´Dolfje Weerwolfje´ gingen doen. De volgende keer zou ik mijn verwachtingen beter uitspreken. De kinderen weten dan waar ze aan toe zijn en hier kan ik de leerlingen dan zo nodig op attenderen. Het orde houden zou mij dan gemakkelijker afgaan. Ook zou ik het doel van de activiteit benoemen. De kinderen weten dan wat ze ervan leren en dit geeft meer betekenis aan de lesactiviteit. 


Boekenbattle

Het eerste leesbevorderingsactiviteit wat ik met de leerlingen heb gedaan is een boekenbattle. Dit heb ik met de boeken 'Handboek voor Superhelden' en 'Die kleine is Don en de lange is Sjon' gedaan. De kinderen moesten in verschillende rondes hun voorkeur voor boek aangeven. De boeken heb ik ingepakt in verschillend inpakpapier. De twee ingepakte boeken heb ik aan de klas laten zien. Hierbij stelde ik de vraag: "Kijk naar het inpakpapier, welk boek lijkt je leuker?" Ik spreidde mijn armen en liet de kinderen staan aan de kant van hun keuze. Tijdens de tweede ronde moesten de kinderen kiezen tussen de dikte van de boeken. Ik zei: "Kijk naar de dikte van het boek, welk boek lijkt je leuker?" Sommige kinderen bleven staan, anderen liepen over. Toen heb ik de boeken uitgepakt en hebben we gekeken naar de voorkant van de boeken. Welke lijkt je dan leuker? Vervolgens heb ik de verhalen op de achterkant voorgelezen. Wederom moesten de kinderen kiezen. Daarna hebben we de plaatjes bekeken en heb ik een stukje uit de boeken voorgelezen. Na elke vraag mochten de kinderen hun keuze aanpassen. Na de laatste vraag heb ik geteld hoeveel kinderen bij beide boeken stonden. De meeste kinderen stonden bij het boek 'Handboek voor Superhelden'. Dit boek heeft dus de battle gewonnen.  

©2024 Martijn Richter. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin